wysokość wzoru reakcji (linia pionowa, wzrasta lub maleje);

 

niepożądany czynnik zniekształcający zapisy monitorowanych parametrów fizjologicznych osoby badanej; może występować w postaci celowego albo przypadkowego działania badanego lub być skutkiem oddziaływania nieoczekiwanych okoliczności, np.: poruszenie się osoby w trakcie testu, wystąpienie nieprzewidzianego, niezwiązanego z badaniem bodźca jak dźwięk alarmu;

wynik fałszywie pozytywny oznacza, że przeprowadzony test może wprowadzać w błąd; w teście poligraficznym u osoby prawdomównej zarejestrowano znaczące reakcje na pytania krytyczne co może prowadzić do błędnej klasyfikacji uzyskanego wyniku wskazującego na nieszczerość;

wynik fałszywie negatywny oznacza, że przeprowadzony test może wprowadzać w błąd; w teście poligraficznym u osoby nieprawdomównej nie zarejestrowano znaczących reakcji na pytania krytyczne co może prowadzić do błędnej klasyfikacji uzyskanego wyniku wskazującego na szczerość;

czynnik wywołujący reakcje organizmu; w badaniu poligraficznym bodźcami są pytania testowe;

okres pomiędzy rozpoczęciem prezentacji bodźca/pytania do pojawienia się zmian fazowej na krzywych odzwierciedlających sposób oddychania, przewodnictwo elektrodermalne oraz względny poziom ciśnienia krwi;

jest opartą na dowodach naukowych, wystandaryzowaną metodą analizy i interpretacji zmian fizjologicznych zarejestrowanych na pytania testów poligraficznych, wykorzystującą Bayesowską analizę statystyczną;

czynności sprawdzające prawidłowe działanie poligrafu prowadzone wg określonej procedury;

interpretacja zapisów z badań poligraficznych, która polega na opisywaniu na skali nominalnej wielkości reakcji psychofizjologicznych osoby badanej występujących po poszczególnych pytaniach testowych, w szczególności w parach: pytanie porównawcze – pytanie krytyczne; decyzja końcowa biegłego podejmowana jest na podstawie analizy reakcji zarejestrowanych w trakcie testów;

interpretacja zapisów z badań poligraficznych, która polega na opisywaniu przy pomocy skali punktowej wielkości reakcji psychofizjologicznych osoby badanej występujących po poszczególnych pytaniach testowych, w szczególności w parach: pytanie  porównawcze – pytanie krytyczne; decyzja końcowa biegłego podejmowana jest na podstawie ogólnej sumy punktów uzyskanych w trakcie co najmniej trzech powtórzeń tego samego testu (w przypadku testu diagnostycznego) lub sumy punktów uzyskanych dla każdego pytania krytycznego ( w przypadku testu przesiewowego);

sprawozdanie z przeprowadzonych czynności i postrzeżeń w trakcie wykonywania badań dla celów dowodowych oraz oparte na nich wnioski;

metoda analizy i oceny wyników badania przy wykorzystaniu specjalistycznego programu komputerowego, np. OSS, itp.;

algorytm komputerowy służący do analizy danych zarejestrowanych w trakcie badania poligraficznego;

specjalnie skonstruowane zdanie kierowane do osoby badanej na poligrafie, umożliwia zapis danych psychofizjologicznych podczas badania;

pytanie dotyczące zdarzenia bądź kwestii, która stanowi przedmiot weryfikacji w trakcie badania poligraficznego;

pytanie stosowane w celu wartościowego diagnostycznie określenia natężenia reakcji na pytania krytyczne/relewantne;

pytanie, które jest całkowicie niezwiązane z rozpatrywaną sprawą, wymagające zazwyczaj twierdzącej odpowiedzi;

zmiana w monitorowanych parametrach organizmu człowieka na bodziec;

reakcja celowo albo przypadkowo wywołana przez osobę badaną;

reakcja spowodowana przez bodziec zewnętrzny w stosunku do badanej osoby;

zarejestrowana na poligramie zmiana może zostać uznana za symptomatyczną, gdy jest to egzogenne, istotne zjawisko psychofizjologiczne, wywołane pytaniem krytycznym lub porównawczym, zapoczątkowane w oknie rozpoczęcia reakcji oraz nie jest zakłócone przez występowanie artefaktów; 

zarejestrowana na poligramie zmiana może zostać uznana za diagnostyczną, gdy jest to egzogenne, istotne zjawisko psychofizjologiczne (w porównaniu z reakcją symptomatyczną, może obejmować również reakcje na inne niż porównawcze i krytyczne pytania), zapoczątkowane w oknie rozpoczęcia reakcji oraz niezakłócone przez występowanie artefaktów;

test zawierający pytania krytyczne odnoszące się tylko do jednego zdarzenia;

test zawierający pytania krytyczne odnoszące się do różnych zdarzeń; 

test, przy pomocy którego można weryfikować związek badanej osoby
z określonym zdarzeniem np. przestępstwem, zachowaniem nieporządnym;

test przy pomocy którego można weryfikować występowanie ewentualnych  zachowań niepożądanych z punktu widzenia zleceniodawcy badania (np. kontakt z nielegalnymi substancjami psychoaktywnymi, popełnienie przestępstwa); test może mieć postać testu jednozagadnieniowego bądź wielozagadnieniowego;

określana jest poprzez podanie wartości procentowych liczby uzyskanych tą metodą wyników poprawnych (trafność zewnętrzna) lub podanie wartości procentowych liczby uzyskanych tą metodą wyników błędnych (obszar błędu);

osoba posiadająca uprawnienia w zakresie badań poligraficznych potwierdzone zaświadczeniami bądź certyfikatami wydanymi przez podmioty posiadające kompetencje do oceny wiedzy i umiejętności w zakresie prowadzenia badań poligraficznych;

engram, zmiana pozostawiona w układzie nerwowym przez określone przeżycia, działanie określonych bodźców, stanowiąca podstawę późniejszego odtworzenia pamięci i doświadczenia;

rodzina testów, w których występują pytania porównawcze (kontrolne), krytyczne (relewantne) oraz inne rodzaje pytań pomocniczych. Istotą tego rodzaju testów jest zestawianie ze sobą w fazie interpretacji wielkości reakcji, występujących przy pytaniach porównawczych oraz krytycznych; przykładami tego rodzaju testów są: zmodyfikowany Test Pytań Ogólnych (ang. Modified General Question Test – MGQT), Test Porównania Stref Utah (ang. Utah ZCT), Federalna Technika Porównań Strefowych (ang. Federal ZCT);

sposób przeprowadzenia testu opartego na tych samych pytaniach co test zasadniczy, w którym osoba badana zamiast udzielania werbalnej odpowiedzi na pytania testowe odpowiada w myśli; test wykonywany jest
w celu wyłączenia aktywności werbalnej osoby badanej;

zamknięty zestaw pytań określonego rodzaju, odnoszących się do zagadnienia będącego przedmiotem badania, zadawanych w ustalonej kolejności, tworzony zgodnie
z wytycznymi zastosowanej techniki badawczej;

test przeprowadzony w celu zapoznania osoby badanej z działaniem aparatu, sprawdzenia reaktywności psychofizjologicznej osoby badanej oraz poprawności działania poligrafu; przykładem jest test z imieniem, nazwiskiem lub cyfrą;

zestaw pytań składający się z dwóch rodzajów pytań: krytycznych (znaczących, istotnych, relewantnych), odnoszących się do okoliczności danego zdarzenia oraz obojętnych (nieistotnych, nierelewantnych); wyróżniamy między innymi: test ze znanym rozwiązaniem, gdzie jako pytanie krytyczne wykorzystuje się ustalone okoliczności zdarzenia oraz test z nieznanym rozwiązaniem (wydobywczy), w którym wykorzystuje się hipotetyczne pytania krytyczne w celu ustalenia nie znanych dotąd prowadzącym postępowanie, szczegółów zdarzenia;

Powrót