wysokość wzoru reakcji (linia pionowa, wzrasta lub maleje);
niepożądany czynnik zniekształcający zapisy monitorowanych parametrów fizjologicznych osoby badanej; może występować w postaci celowego albo przypadkowego działania badanego lub być skutkiem oddziaływania nieoczekiwanych okoliczności, np.: poruszenie się osoby w trakcie testu, wystąpienie nieprzewidzianego, niezwiązanego z badaniem bodźca jak dźwięk alarmu;
wynik fałszywie pozytywny oznacza, że przeprowadzony test może wprowadzać w błąd; w teście poligraficznym u osoby prawdomównej zarejestrowano znaczące reakcje na pytania krytyczne co może prowadzić do błędnej klasyfikacji uzyskanego wyniku wskazującego na nieszczerość;
wynik fałszywie negatywny oznacza, że przeprowadzony test może wprowadzać w błąd; w teście poligraficznym u osoby nieprawdomównej nie zarejestrowano znaczących reakcji na pytania krytyczne co może prowadzić do błędnej klasyfikacji uzyskanego wyniku wskazującego na szczerość;
czynnik wywołujący reakcje organizmu; w badaniu poligraficznym bodźcami są pytania testowe;
okres pomiędzy rozpoczęciem prezentacji bodźca/pytania do pojawienia się zmian fazowej na krzywych odzwierciedlających sposób oddychania, przewodnictwo elektrodermalne oraz względny poziom ciśnienia krwi;
jest opartą na dowodach naukowych, wystandaryzowaną metodą analizy i interpretacji zmian fizjologicznych zarejestrowanych na pytania testów poligraficznych, wykorzystującą Bayesowską analizę statystyczną;
czynności sprawdzające prawidłowe działanie poligrafu prowadzone wg określonej procedury;
interpretacja zapisów z badań poligraficznych, która polega na opisywaniu na skali nominalnej wielkości reakcji psychofizjologicznych osoby badanej występujących po poszczególnych pytaniach testowych, w szczególności w parach: pytanie porównawcze – pytanie krytyczne; decyzja końcowa biegłego podejmowana jest na podstawie analizy reakcji zarejestrowanych w trakcie testów;
interpretacja zapisów z badań poligraficznych, która polega na opisywaniu przy pomocy skali punktowej wielkości reakcji psychofizjologicznych osoby badanej występujących po poszczególnych pytaniach testowych, w szczególności w parach: pytanie porównawcze – pytanie krytyczne; decyzja końcowa biegłego podejmowana jest na podstawie ogólnej sumy punktów uzyskanych w trakcie co najmniej trzech powtórzeń tego samego testu (w przypadku testu diagnostycznego) lub sumy punktów uzyskanych dla każdego pytania krytycznego ( w przypadku testu przesiewowego);
sprawozdanie z przeprowadzonych czynności i postrzeżeń w trakcie wykonywania badań dla celów dowodowych oraz oparte na nich wnioski;
metoda analizy i oceny wyników badania przy wykorzystaniu specjalistycznego programu komputerowego, np. OSS, itp.;
algorytm komputerowy służący do analizy danych zarejestrowanych w trakcie badania poligraficznego;
specjalnie skonstruowane zdanie kierowane do osoby badanej na poligrafie, umożliwia zapis danych psychofizjologicznych podczas badania;
pytanie dotyczące zdarzenia bądź kwestii, która stanowi przedmiot weryfikacji w trakcie badania poligraficznego;
pytanie stosowane w celu wartościowego diagnostycznie określenia natężenia reakcji na pytania krytyczne/relewantne;
pytanie, które jest całkowicie niezwiązane z rozpatrywaną sprawą, wymagające zazwyczaj twierdzącej odpowiedzi;
zmiana w monitorowanych parametrach organizmu człowieka na bodziec;
reakcja celowo albo przypadkowo wywołana przez osobę badaną;
reakcja spowodowana przez bodziec zewnętrzny w stosunku do badanej osoby;
zarejestrowana na poligramie zmiana może zostać uznana za symptomatyczną, gdy jest to egzogenne, istotne zjawisko psychofizjologiczne, wywołane pytaniem krytycznym lub porównawczym, zapoczątkowane w oknie rozpoczęcia reakcji oraz nie jest zakłócone przez występowanie artefaktów;
zarejestrowana na poligramie zmiana może zostać uznana za diagnostyczną, gdy jest to egzogenne, istotne zjawisko psychofizjologiczne (w porównaniu z reakcją symptomatyczną, może obejmować również reakcje na inne niż porównawcze i krytyczne pytania), zapoczątkowane w oknie rozpoczęcia reakcji oraz niezakłócone przez występowanie artefaktów;
test zawierający pytania krytyczne odnoszące się tylko do jednego zdarzenia;
test zawierający pytania krytyczne odnoszące się do różnych zdarzeń;
test, przy pomocy którego można weryfikować związek badanej osoby
z określonym zdarzeniem np. przestępstwem, zachowaniem nieporządnym;
test przy pomocy którego można weryfikować występowanie ewentualnych zachowań niepożądanych z punktu widzenia zleceniodawcy badania (np. kontakt z nielegalnymi substancjami psychoaktywnymi, popełnienie przestępstwa); test może mieć postać testu jednozagadnieniowego bądź wielozagadnieniowego;
określana jest poprzez podanie wartości procentowych liczby uzyskanych tą metodą wyników poprawnych (trafność zewnętrzna) lub podanie wartości procentowych liczby uzyskanych tą metodą wyników błędnych (obszar błędu);
osoba posiadająca uprawnienia w zakresie badań poligraficznych potwierdzone zaświadczeniami bądź certyfikatami wydanymi przez podmioty posiadające kompetencje do oceny wiedzy i umiejętności w zakresie prowadzenia badań poligraficznych;
engram, zmiana pozostawiona w układzie nerwowym przez określone przeżycia, działanie określonych bodźców, stanowiąca podstawę późniejszego odtworzenia pamięci i doświadczenia;
rodzina testów, w których występują pytania porównawcze (kontrolne), krytyczne (relewantne) oraz inne rodzaje pytań pomocniczych. Istotą tego rodzaju testów jest zestawianie ze sobą w fazie interpretacji wielkości reakcji, występujących przy pytaniach porównawczych oraz krytycznych; przykładami tego rodzaju testów są: zmodyfikowany Test Pytań Ogólnych (ang. Modified General Question Test – MGQT), Test Porównania Stref Utah (ang. Utah ZCT), Federalna Technika Porównań Strefowych (ang. Federal ZCT);
sposób przeprowadzenia testu opartego na tych samych pytaniach co test zasadniczy, w którym osoba badana zamiast udzielania werbalnej odpowiedzi na pytania testowe odpowiada w myśli; test wykonywany jest
w celu wyłączenia aktywności werbalnej osoby badanej;
zamknięty zestaw pytań określonego rodzaju, odnoszących się do zagadnienia będącego przedmiotem badania, zadawanych w ustalonej kolejności, tworzony zgodnie
z wytycznymi zastosowanej techniki badawczej;
test przeprowadzony w celu zapoznania osoby badanej z działaniem aparatu, sprawdzenia reaktywności psychofizjologicznej osoby badanej oraz poprawności działania poligrafu; przykładem jest test z imieniem, nazwiskiem lub cyfrą;
zestaw pytań składający się z dwóch rodzajów pytań: krytycznych (znaczących, istotnych, relewantnych), odnoszących się do okoliczności danego zdarzenia oraz obojętnych (nieistotnych, nierelewantnych); wyróżniamy między innymi: test ze znanym rozwiązaniem, gdzie jako pytanie krytyczne wykorzystuje się ustalone okoliczności zdarzenia oraz test z nieznanym rozwiązaniem (wydobywczy), w którym wykorzystuje się hipotetyczne pytania krytyczne w celu ustalenia nie znanych dotąd prowadzącym postępowanie, szczegółów zdarzenia;