STATUT POLSKIEGO STOWARZYSZENIA POLIGRAFERÓW

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Stowarzyszenie działające na podstawie niniejszego Statutu jest dobrowolnym i stałym zrzeszeniem osób wyrażających wolę działania zgodnego z celami statutowymi stowarzyszenia.

§ 2

Stowarzyszenie nosi nazwę: Polskie Stowarzyszenie Poligraferów, zwane w dalszych postanowieniach niniejszego Statutu „Stowarzyszeniem”.

§ 3

  1. Terenem działania Stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ono prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
  2. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa.

§ 4

Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej ogółu jego członków.

§ 5

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i zostało zawiązane na czas nieoznaczony.

§ 6

Stowarzyszenie używa pieczęci i oznak według wzorów zatwierdzonych przez Zarząd Stowarzyszenia.

§ 7

Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji.

Rozdział II

Cele i środki działania

§ 8

Celem Stowarzyszenia jest:

  1. Stałe podnoszenie jakości psychofizjologicznych badań poligraficznych prowadzonych w Polsce.
  2. Promowanie wiedzy na temat psychofizjologicznych badań poligraficznych na rzecz instytucji państwowych jak i podmiotów prywatnych.
  3. Popularyzacja wysokich standardów prowadzenia psychofizjologicznych badań poligraficznych w Polsce.
  4. Współpraca z polskimi jak i zagranicznymi podmiotami w celu rozwoju psychofizjologicznych badań poligraficznych.
  5. Wymiana doświadczeń pomiędzy osobami i instytucjami zainteresowanymi problematyką psychofizjologicznych badań poligraficznych.
  6. Zobowiązanie członków Stowarzyszenia do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
  7. Reprezentowanie członków Stowarzyszenia wobec wszelkich instytucji i osób prawnych.

§ 9

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  1. organizowanie szkoleń mających na celu doskonalenie umiejętności zawodowych osób wykonujących psychofizjologiczne badania poligraficzne (PKD 85.59.B);
  2. rozwijanie technik badawczych i wspieranie badań naukowych w tym zakresie (PKD 72.19.Z);
  3. udział i organizację zebrań, wykładów, sympozjów, szkoleń i warsztatów z zakresu psychofizjologicznych badań poligraficznych w Polsce i za granicą (PKD 82.30.Z);
  4. wspieranie prac legislacyjnych prowadzących do poszerzenia możliwości stosowania psychofizjologicznych badań poligraficznych w procedurach karnych, kadrowych i terapeutycznych (PKD 74.90.Z);
  5. działalność popularyzatorską i wydawniczą (PKD 58.19.Z.);
  6. konsultacje i doradztwo dotyczące badań poligraficznych oraz rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących psychofizjologicznych badań poligraficznych przeprowadzonych przez członków Stowarzyszenia (PKD 74.90.Z);
  7. przyznawanie certyfikatów poświadczających kwalifikacje zawodowe w zakresie prowadzenia psychofizjologicznych badań poligraficznych;
  8. udzielanie rekomendacji podmiotom zewnętrznym członków Stowarzyszenia posiadających poświadczone certyfikatem PSP kwalifikacje w prowadzeniu psychofizjologicznych badań poligraficznych.

§ 10

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach /tj. z dnia 18 listopada 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261)/.

Rozdział III

Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 11

Członkowie Stowarzyszenia mogą zostać członkami:

  1. zwyczajnymi,
  2. honorowymi,
  3. wspierającymi,
  4. nadzwyczajnymi.

§ 12

  1. Członkami zwyczajnymi, honorowymi oraz nadzwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne.
  2. Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne lub prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

§ 13

  1. Członkami zwyczajnymi na mocy niniejszego Statutu są uczestnicy zebrania założycielskiego Stowarzyszenia, którzy złożyli pisemną deklarację potwierdzającą posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych, pełni praw publicznych oraz praktyki zawodowej w zakresie psychofizjologicznych badań poligraficznych.
  2. Członkiem zwyczajnym może zostać osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych oraz wszelkie prawa publiczne, aktualnie lub w przeszłości prowadziła praktykę zawodową w zakresie psychofizjologicznych badań poligraficznych oraz która złoży pisemną deklarację, zawierającą rekomendację dwóch członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
  3. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd w formie uchwały na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
  4. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać także cudzoziemiec niemający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polski, który uzyska pisemną rekomendację co najmniej 5 członków zwyczajnych.

§ 14

Członek zwyczajny ma prawo:

  1. uczestniczyć we wszystkich przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie – w szczególności w zebraniach, wykładach oraz imprezach okolicznościowych;
  2. uczestniczyć w Walnym Zebraniu zgodnie z postanowieniami niniejszego Statutu;
  3. korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego do wszystkich władz Stowarzyszenia i Rady Naukowej Stowarzyszenia;
  4. korzystać z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia;
  5. zgłaszać uwagi i wnioski dotyczące działalności Stowarzyszenia.

§ 15

  1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność statutową Stowarzyszenia lub w rozwój psychofizjologicznych badań poligraficznych w Polsce poprzez dotychczasową praktykę zawodową, badania naukowe oraz propagowanie użyteczności psychofizjologicznych badań poligraficznych w różnych dziedzinach życia.
  2. Status członka honorowego uzyskuje się po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie na wniosek Zarządu albo co najmniej 7 członków zwyczajnych Stowarzyszenia, za zgodą osoby uhonorowanej.
  3. Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego bez czynnego i biernego prawa wyborczego z zastrzeżeniem § 39 ust. 1.
  4. Członkowie honorowi są zwolnieni z obowiązku opłacania składek członkowskich.

§ 16

  1. Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, nie zajmująca się zawodowo psychofizjologicznymi badaniami poligraficznymi, ale udzielająca Stowarzyszeniu wsparcia organizacyjno-finansowego oraz merytorycznego z zakresu swojej specjalności zawodowej.
  2. Uzyskanie członkostwa wspierającego następuje na podstawie uchwały Zarządu, na wniosek osoby zainteresowanej uzyskaniem członkostwa wspierającego.
  3. Członkowie wspierający nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym na zebraniach statutowych władz Stowarzyszenia.
  4. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.

§ 17

  1. Członkiem nadzwyczajnym może zostać osoba fizyczna, która naukowo zajmuje się badaniami psychofizjologicznymi oraz propaguje użyteczność tych badań. Przez naukowe zajmowanie się badaniami psychofizjologicznymi rozumie się posiadanie w dorobku naukowym w ostatnich 5 latach poprzedzających złożenie wniosku, co najmniej 2 prac naukowych, recenzowanych przez dwóch niezależnych recenzentów, opublikowanych w czasopiśmie punktowanym przez ministerstwo właściwe do spraw nauki.
  2. Członek nadzwyczajny może zostać członkiem zwyczajnym po upływie 2 lat od rozpoczęcia członkostwa i pod warunkiem udokumentowania praktyki zawodowej w zakresie wykonywania psychofizjologicznych badań poligraficznych.
  3. Członek nadzwyczajny ma prawo uczestniczyć we wszystkich przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie, z zachowaniem prawa głosu w sprawach określonych w § 26 ust. 1, 6, 15, bez czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia. Może natomiast korzystać z biernego prawa wyborczego w wyborach do Rady Naukowej Stowarzyszenia.

§ 18

Każdy członek Stowarzyszenia ma obowiązek:

  1. Przestrzegać postanowień Statutu, uchwał władz Stowarzyszenia oraz zasad zawartych w Kodeksie Etyki Zawodowej Polskiego Stowarzyszenia Poligraferów, Kodeksie Etyki Amerykańskiego Stowarzyszenia Poligraferów i Standardów Praktyki Amerykańskiego Stowarzyszenia Poligraferów.
  2. Realizować cele statutowe Stowarzyszenia;
  3. Opłacać terminowo składki członkowskie (wysokość i częstotliwość składki określa Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia).

§ 19

  1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
    1) dobrowolnej, pisemnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia złożonej Zarządowi Stowarzyszenia;
    2) wykluczenia w drodze uchwały podjętej przez Zarząd Stowarzyszenia:
    a) z powodu nieusprawiedliwionego nieopłacenia składki członkowskiej przez okres przekraczający 1 rok następujący po dniu wymagalności płatności składki członkowskiej,
    b) z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia,
    c) z powodu naruszania dobrego imienia Stowarzyszenia,
    d) z powodu działania na szkodę Stowarzyszenia;
    3) utraty praw publicznych na mocy prawomocnego orzeczenia sądu;
    4) śmierci członka lub – w przypadku członka wspierającego – utraty osobowości prawnej;
    5) utraty, choćby częściowej, zdolności do czynności prawnych.
  2. Od uchwały Zarządu Stowarzyszenia w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Warunkiem przyjęcia odwołania do rozpatrzenia oraz rozpoczęcia procedury odwoławczej jest uregulowanie wszelkich należności względem Stowarzyszenia. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu. Uchwała Walnego Zgromadzenia rozpatrująca odwołanie powinna zostać podjęta większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy zwykłych członków Stowarzyszenia. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna i nie przysługuje od niej odwołanie.

Rozdział IV

Władze Stowarzyszenia

§ 20

Władzami Stowarzyszenia są:

  1. Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia, zwane w treści Statutu również Walnym Zebraniem.
  2. Zarząd.
  3. Komisja Rewizyjna.

§ 21

  1. Kadencja władz Stowarzyszenia trwa 3 lata.
  2. W przypadku śmierci lub rezygnacji z funkcji członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji, te organy statutowe są uprawnione do uzupełnienia wakatu – przy czym liczba osób powołanych w ten sposób nie może przekroczyć 1/5 składu pochodzącego z wyboru przez Walne Zebranie.

Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia

§ 22

  1. Walne Zebranie jest najwyższym organem Stowarzyszenia i odbywa się w formie zebrania członków. Członkowie zwyczajni są uprawnieni do wykonywania prawa głosu osobiście lub przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo dla swej ważności powinno zostać sporządzone na piśmie oraz zostać dołączone do protokołu Walnego Zebrania.
  2. Walne Zebranie może być zwołane w trybie zwyczajnym i nadzwyczajnym.
  3. O terminie i porządku obrad Walnego Zebrania należy powiadomić wszystkich członków za pośrednictwem poczty lub środków komunikacji elektronicznej oraz ogłoszenia na stronie internetowej Stowarzyszenia – co najmniej z 30-dniowym wyprzedzeniem.
  4. Walne Zebranie obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.

§ 23

  1. O zwołaniu Walnego Zebrania w trybie zwyczajnym decyduje Zarząd Stowarzyszenia, nie rzadziej niż raz w roku i nie później niż 30 dni przed upływem kadencji Zarządu.
  2. Zwyczajne Walne Zebranie powinno się odbyć w ciągu sześciu miesięcy po upływie roku kalendarzowego i ma na celu m.in. rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego, sprawozdania Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz oceny dotychczasowej działalności Stowarzyszenia. Jeżeli Walne Zebranie nie zostanie zwołane w tym terminie, Komisja Rewizyjna ma prawo do jego zwołania.
  3. Walne Zebranie może podjąć uchwały nieprzewidziane w porządku obrad jedynie w sytuacji, w której za wprowadzeniem nowych punktów do porządku obrad opowie się większość obecnych.

§ 24

  1. Walne Zebranie w trybie nadzwyczajnym zwołuje Zarząd w następujących sytuacjach:
    1) z inicjatywy 2/3 członków Zarządu,
    2) na pisemne żądanie 1/3 członków Stowarzyszenia w terminie 30 dni od zgłoszenia tego żądania,
    3) na wniosek 4/5 członków Komisji Rewizyjnej w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku,
    4) w przypadku rezygnacji z funkcji lub ustania członkostwa Prezesa Stowarzyszenia w terminie 30 dni od daty złożenia rezygnacji lub ustania członkostwa.
  2. Przedmiotem obrad Walnego Zebrania powinny być sprawy, dla których Walne Zebranie zostało zwołane.
  3. Przepis § 22 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

§ 25

  1. Obrady Walnego Zebrania mogą odbywać się w formie zdalnej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
  2. O każdorazowym wykorzystaniu takiej formy decyduje Zarząd zawiadamiając o tym członków Stowarzyszenia co najmniej na 7 dni przed terminem jego odbycia.
  3. Zawiadomienie o formie elektronicznej musi zawierać opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu, w szczególności poprzez wskazanie narzędzi komunikacji. Szczegółowe zasady uczestnictwa w Walnym Zebraniu za pomocą środków komunikacji elektronicznej określa przyjęty przez Walne Zebranie Regulamin.
  4. Posiedzenia w formie elektronicznej odbywają się przy zapewnieniu co najmniej: transmisji obrad w czasie rzeczywistym oraz dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym umożliwiającej uczestnikom zabieranie głosu oraz możliwości wykonywania osobiście prawa głosu w toku posiedzenia.

§ 26

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia należą:

  1. Określanie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia.
  2. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych, sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz ocena działalności Stowarzyszenia.
  3. Udzielenie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej.
  4. Podejmowanie uchwał w sprawach przedstawianych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną i członków Stowarzyszenia.
  5. Podejmowanie uchwał w sprawach wydatków Stowarzyszenia przekraczających kwotę 8000 PLN.
  6. Powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz Przewodniczącego Rady Naukowej, z zastrzeżeniem §30 ust. 4
  7. Podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku.
  8. Zmiana Statutu Stowarzyszenia.
  9. Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego.
  10. Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu, w tym w sprawach wykluczenia członka ze Stowarzyszenia.
  11. Podejmowanie uchwał w sprawach zbywania majątku Stowarzyszenia.
  12. Podejmowanie uchwał w sprawach zbywania majątku Stowarzyszenia.
  13. Podejmowanie uchwał w sprawach wynikających z niniejszego Statutu, przedstawionych przez Zarząd Stowarzyszenia lub wymagających z uwagi na szczególną wagę – przejawu woli wszystkich członków Stowarzyszenia.
  14. Podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.

§ 27

  1. Walne Zebranie jest zdolne do podejmowania uchwał, gdy uczestniczy w nim co najmniej 1/3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
  2. Jeżeli na Walnym Zebraniu nie ma wymaganego kworum zwołuje się je ponownie w drugim terminie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia zwołania pierwszego Walnego Zebrania. Przepis § 22 ust. 3 stosuje się odpowiednio z zastrzeżeniem, że powiadomienie wszystkich członków powinno nastąpić z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem.
  3. Walne Zebranie zwołane w drugim terminie władne jest do podejmowania wiążących uchwał, bez względu na liczbę uczestniczących w nim członków.
  4. Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, o ile Statut nie stanowi inaczej. Uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym, chyba, że Walne Zebranie zadecyduje o głosowaniu tajnym.
  5. Z obrad Walnego Zebrania sporządzany jest protokół.

Zarząd Stowarzyszenia

§ 28

Zarząd Stowarzyszenia kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia w okresach między Walnymi Zebraniami.

§ 29

Zarząd Stowarzyszenia składa się od 4 do 6 członków, w tym:

  1. Prezesa,
  2. Wiceprezesa,
  3. Skarbnika,
  4. Sekretarza,
  5. Dwóch członków.

§ 30

  1. Pracami Zarządu kieruje Prezes wybierany przez Walne Zebranie bezwzględną większością głosów w głosowaniu tajnym, z zastrzeżeniem ust. 4.
  2. Pozostali członkowie Zarządu wybierani są przez Walne Zebranie zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym, zastrzeżeniem ust. 4
  3. Wybór na funkcje Skarbnika i Sekretarza dokonywany jest przez Zarząd spośród swojego grona na pierwszym posiedzeniu Zarządu.
  4. Prezesa pierwszego Zarządu po powołaniu Stowarzyszenia wybierają osoby, o których mowa w § 13 ust. 1, bezwzględną większością głosów w głosowaniu tajnym. Wiceprezes i pozostali członkowie pierwszego Zarządu po powołaniu Stowarzyszenia wybierani są przez osoby, o których mowa w § 13 ust. 1, zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.
  5. Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

§ 31

  1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące.
  2. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku nierozstrzygniętego głosowania, głos decydujący przypada Prezesowi.
  3. Obrady Zarządu mogą odbywać się w formie zdalnej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
  4. O każdorazowym wykorzystaniu takiej formy decyduje odpowiednio Prezes, zawiadamiając o tym pozostałych członków Zarządu w terminie 7 dni przed posiedzeniem. Podczas obrad Zarządu w formie zdalnej zastosowanie mają wymogi zawarte w § 25 ust 3 oraz 4 Statutu.

§ 32

Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należą:

  1. Kierowanie działalnością Stowarzyszenia i zarządzanie jego majątkiem oraz reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz;
  2. Opracowywanie programów działalności i planów finansowych oraz sprawozdań z ich wykonania;
  3. Realizowanie uchwał Walnego Zebrania i Komisji Rewizyjnej;
  4. Zwoływanie Walnego Zebrania;
  5. Przyjmowanie członków Stowarzyszenia za wyjątkiem członków honorowych oraz podejmowanie uchwał w sprawie usunięcia ze Stowarzyszenia;
  6. Nabywanie w imieniu Stowarzyszenia praw i zaciąganie zobowiązań oraz przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów;
  7. Powoływanie organów opiniodawczo – doradczych;
  8. Gromadzenie środków finansowych;
  9. Sporządzenie sprawozdania finansowego i innych dokumentów finansowych wynikających z obowiązujących przepisów prawa;
  10. Występowanie do właściwych władz o uhonorowanie wyróżniających się członków odznaczeniami państwowymi lub regionalnymi oraz ich nagradzanie;
  11. Organizowanie kongresów, sympozjów oraz warsztatów naukowo-badawczych;
  12. Rekomendowanie Walnemu Zebraniu kandydatów na członków honorowych;
  13. Powoływanie, w miarę istniejących potrzeb i środków, Biura Stowarzyszenia oraz określanie jego struktur.

§ 33

  1. Zarząd prowadzi sprawy Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz. Wszyscy członkowie Zarządu mają prawo i obowiązek wspólnego prowadzenia spraw Stowarzyszenia, chyba że Statut stanowi inaczej.
  2. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jego członków. W razie równości głosów rozstrzyga głos Prezesa. Prezes Zarządu ma prawo do zwoływania i przeprowadzania posiedzeń Zarządu.
  3. Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie.
  4. W umowach zawieranych z Członkami Zarządu Stowarzyszenie reprezentuje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, a w razie jego braku Sekretarz Komisji Rewizyjnej.

Komisja Rewizyjna

§ 34

  1. Komisja Rewizyjna, zwana dalej Komisją, jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia.
  2. Komisja składa się z 3 osób wybieranych przez Walne Zebranie spośród członków Stowarzyszenia, zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym, z zastrzeżeniem ust. 6.
  3. Członkowie Komisji nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej. Nie mogą być również skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  4. Na czele Komisji stoi Przewodniczący.
  5. Przewodniczącego oraz Sekretarza Komisji Rewizyjnej wybierają członkowie komisji spośród własnego grona na pierwszym posiedzeniu Komisji, zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.
  6. Pierwszą Komisję po powołaniu Stowarzyszenia wybierają osoby, o których mowa w § 13 ust. 1, zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.

§ 35

Do kompetencji Komisji należy:

  1. kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia, a w szczególności gospodarki finansowej Stowarzyszenia;
  2. ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu;
  3. kontrola opłacania składek;
  4. składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i Zarządu;
  5. wnioskowanie do Walnego Zebrania o udzielenie absolutorium Zarządowi;
  6. przedstawianie Zarządowi i Walnemu Zebraniu uwag i wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia,
  7. wnioskowanie do Walnego Zebrania o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w przypadku ich bezczynności;
  8. wnioskowanie do Zarządu o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania.
  9. udział w spotkaniach Zarządu z głosem doradczym.

§ 36

  1. Posiedzenia Komisji odbywają się co najmniej 2 razy w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący Komisji.
  2. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej mogą odbywać się w formie zdalnej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
  3. O każdorazowym wykorzystaniu takiej formy decyduje odpowiednio Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, zawiadamiając o tym pozostałych członków Komisji w terminie 7 dni przed posiedzeniem. Podczas obrad Komisji w formie zdalnej zastosowanie mają wymogi zawarte w § 25 ust 3 oraz 4 Statutu.
  4. Uchwały i wnioski Komisji podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji. W przypadku równej liczby głosów, głos decydujący przypada Przewodniczącemu Komisji.
  5. Członkowie Komisji mają prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

Rozdział V

Rada Naukowa

§ 37

  1. Działalność Zarządu wspiera Rada Naukowa.
  2. Do głównych zadań Rady należą:
    1) doradzanie pozostałym organom Stowarzyszenia w podejmowaniu decyzji kluczowych dla rozwoju psychofizjologicznych badań poligraficznych w Polsce;

    2) opiniowanie standardów psychofizjologicznych badań poligraficznych, zasad etyki profesjonalnej;
    3) opiniowanie programów kursów, szkoleń i projektów badawczych w zakresie badań psychofizjologicznych;
    4) opiniowanie prac konkursowych i przyznawanych przez Stowarzyszenie nagród naukowych w dziedzinie badań psychofizjologicznych;
    5) wykonywanie na wniosek Zarządu analiz i ekspertyz z obszaru badań psychofizjologicznych;
    6) rekomendowanie krajowych, zagranicznych i międzynarodowych organizacji profesjonalnych, których certyfikaty poświadczające kwalifikacje zawodowe eksperta będą uznawane przez Stowarzyszenie;
    7) wspieranie działalności naukowej, wydawniczej i popularyzatorskiej członków Stowarzyszenia.

§ 38

  1. Kadencja Rady Naukowej trwa 3 lata.
  2. W przypadku śmierci lub rezygnacji z funkcji członka Rady Naukowej w trakcie kadencji przepisy § 38 stosuje się odpowiednio.

§ 39

  1. Rada Naukowa liczy do 5 członków. W skład Rady Naukowej wchodzą członkowie zwyczajni, nadzwyczajni i honorowi Stowarzyszenia, którzy w swoim dorobku naukowym posiadają poddane niezależnej recenzji co najmniej 2 publikacje dotyczące psychofizjologicznych badań poligraficznych.
  2. Przewodniczącego Rady Naukowej powołuje Walne Zebranie zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym. Pozostali członkowie Rady powoływani są przez Zarząd większością 2/3 głosów, po zasięgnięciu opinii Przewodniczącego Rady Naukowej.
  3. Funkcje Przewodniczącego Rady Naukowej i Prezesa Stowarzyszenia nie łączą się.

Rozdział VI

Komisje i zespoły tematyczne

§ 40

Członkowie Stowarzyszenia mogą działać w komisjach i zespołach tematycznych.

§ 41

  1. Każda komisja liczy nie mniej niż trzech i nie więcej niż 10 członków Stowarzyszenia wybieranych przez Zarząd.
  2. Szczegółowy tryb powoływania komisji i zakresu jej działalności regulują uchwały Zarządu.
  3. Zespoły tematyczne zawiązywane są przez grupę co najmniej trzech członków z własnej inicjatywy.
  4. Informację o utworzeniu zespołu tematycznego wraz z wykazem członków niezwłocznie przekazuje się Zarządowi w formie pisemnej listownie lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Rozdział VII

Majątek i fundusze Stowarzyszenia

§ 42

  1. Na majątek i inne środki finansowe Stowarzyszenia składają się:
    1) składki członkowskie;
    2) środki pochodzące z ofiarności publicznej;
    3) dotacje i subwencje;
    4) darowizny, zapisy i spadki;
    5) dochody z majątku Stowarzyszenia;
  2. Majątek Stowarzyszenia stanowią również ruchomości, nieruchomości, prawa majątkowe, udziały, papiery wartościowe, środki pieniężne otrzymane lub nabyte w czasie działalności Stowarzyszenia.
  3. W przypadku powołania Stowarzyszenia do dziedziczenia, Zarząd Stowarzyszenia składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
  4. Środki na realizację celów Stowarzyszenia i pokrycie kosztów jego działalności pochodzą z jego majątku i innych środków finansowych.
  5. Zabronione jest:
    1) udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do członków zwyczajnych, honorowych, wspierających oraz nadzwyczajnych, jak również członków organów Stowarzyszenia lub jego pracowników oraz osób, z którymi członkowie zwyczajni, honorowi, wspierający oraz nadzwyczajni, jak również członkowie organów Stowarzyszenia lub jego pracownicy pozostają w związku małżeńskim, w wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „Osobami Bliskimi”.
    2) przekazanie majątku Stowarzyszenia na rzecz członków zwyczajnych, honorowych, wspierających oraz nadzwyczajnych, jak również członków organów Stowarzyszenia lub jego pracowników oraz ich Osób Bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
    3) wykorzystanie majątku Stowarzyszenia na rzecz członków zwyczajnych, honorowych, wspierających oraz nadzwyczajnych, jak również członków organów Stowarzyszenia lub jego pracowników oraz ich Osób Bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystani wynika bezpośrednio ze statutowego celu Stowarzyszenia.
    4) zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie zwyczajni, honorowi, wspierający i nadzwyczajni, jak również członkowie organów Stowarzyszenia lub jego pracownicy oraz ich Osoby Bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
  6. Stowarzyszenie prowadzi rachunkowość zgodnie z przepisami obowiązującymi osoby prawne.
  7. Wielkość zatrudnienia, zasady wynagradzania i środki przeznaczone na wynagrodzenia określa Zarząd Stowarzyszenia.
  8. Składniki majątku trwałego podlegają amortyzacji i umorzeniu według obowiązujących zasad.
  9. Wydatki w walutach obcych są finansowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  10. Rokiem obrachunkowym Stowarzyszenia jest rok kalendarzowym.

Rozdział VIII

Postanowienia końcowe

§ 43

Zmianę Statutu uchwala Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych.

§ 44

  1. Uchwałę w przedmiocie rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy łącznej liczby członków zwyczajnych.
  2. W uchwale o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie określa sposób rozwiązania oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia pozostałego po rozwiązania.
  3. W sprawach nieuregulowanych zastosowanie mają odpowiednie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261).
Powrót